Gminy mają kłopoty ze ściągalnością długów
W 26 gminach na 28 skontrolowanych NIK wykazała nieprawidłowości w egzekucji należności podatkowych i opłat – wynika z najnowszego raportu Izby.
Na jakie główne grzechy gmin w tym zakresie wskazuje NIK? Izba wymienia: nieterminowe wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych (w 23 gminach), nie wysyłanie upomnień (6 gmin) lub tytułów wykonawczych mimo bezskutecznego upływu terminów wskazanych w upomnieniach (7 gmin). W trzech gminach NIK odnotowała przygotowanie upomnień niezgodnie z przepisami. Nieprawidłowości stwierdzono w 1395 upomnieniach, co stanowi ponad 60% zbadanych dokumentów oraz w 675 tytułach wykonawczych (39,3%), które NIK sprawdziła. Te nieprawidłowości opiewały na kwotę blisko 20 mln zł.
– W raporcie NIK warto jeszcze zwrócić uwagę na dane dotyczące udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, które udzielane są na wniosek podatników. W latach 2019-2022 gminy otrzymały 4,6 tys. takich wniosków na łączną kwotę 90 mln zł. W tym przedmiocie gminy wydały 2821 decyzji i przyznały 55 mln zł ulg. Niestety i tu NIK wskazała na nieprawidłowości. W 17 gminach nie przestrzegano wymogów określonych w Ordynacji podatkowej. Aż 74% objętych badaniem postępowań zakończonych przyznaniem ulg w kwocie 9,7 mln zł prowadzonych było nieprawidłowo. W sześciu gminach niewłaściwie udokumentowano postępowania podatkowe. Wśród częstych błędów NIK wskazała też na brak dokumentów lub ich niekompletność – wskazuje Michał Nielepkowicz, doradca podatkowy, wspólnik w Thedy & Partners.